Ohjeet

Tälle sivulle kokoamme yleistä tietoa kaikesta Uskalla Yrittää -finaaliin liittyvästä.

Yhteystiedot

Yleiset kysymykset: uskallayrittaa@nuoriyrittajyys.fi

Eemeli Alanne
Tapahtumapäällikkö
eemeli(a)nuoriyrittajyys.fi |+358 45 855 6345

Toni Immonen
Media ja viestintä
toni(a)nuoriyrittajyys.fi | +358 40 075 8495

Virpi Utriainen
Toiminnanjohtaja
Nuori Yrittäjyys ry
virpi(a)nuoriyrittajyys.fi | +358 40 701 3038

Säännöt

Onko finaaliin osallistumisella ikärajaa? (NY Vuosi yrittäjänä -ohjelma)

NY Vuosi yrittäjänä -ohjelman osalta finaalin osallistumisen yläikäraja on 25 vuotta. Finaaliin osallistumiselle ei ole alaikärajaa. Huomioi kuitenkin parhaan NY-yrityksen kilpailuiden ikärajat alla.

Onko finaaliin osallistumisella ikärajaa? (NY Start Up -ohjelma)

NY Start Up -ohjelman osalta finaaliin osallistumiselle ei ole ikärajaa. Paras NY Start Up -yritys -kilpailun osalta ikäraja on 29 vuotta. ks. Onko Paras NY Start Up -yritys -kilpailuun osallistumiselle ikärajaa.  

Onko NY Vuosi yrittäjänä -ohjelman Paras NY-yritys -kilpailuun (perusaste) osallistumisella ikärajaa?

Perusasteen kilpailulla ei ole ala- tai yläikärajaa.

Onko NY Vuosi yrittäjänä -ohjelman Paras NY-yritys -kilpailuun (toinen aste) osallistumisella ikärajaa?

Toisen asteen SM-kilpailun osalta ikäraja tulee suoraan Euroopan mestaruuskisojen ikärajoista. JA Europen virallinen linjaus on:

Achievers representing their Companies in the competition must be at least 15 years old and no more than 21 years old on the 31st of July of the year of participation. Younger or older students will be automatically asked to withdraw from the competition.

Tämän vuoksi toisen asteen NY-yrityksissä, jotka haluavat kilpailla Suomen parhaan NY-yrityksen tittelistä ja pääsystä EM-kisoihin, ei voi olla yli 21-vuotiaita osallistujia. 

Toisen asteen NY-yrityksessämme on alle 15-vuotias tai yli 21-vuotias — miten toimitaan?

EM-finaalissa toisen asteen osallistujille alaikäraja on 15 vuotta ja yläikäraja on 21 vuotta. Jos NY-yrityksessä on jäsen, joka on ala- tai yli-ikäinen, rajoittaa se mahdollisuutta päästä EM-kisoihin.

Jos NY-yrityksenne haluaa kilpailla pääsystä EM-finaaliin, ei kyseinen henkilö voi osallistua yrityksenne toimintaan finaalissa millään tasolla. Hän on siis vierailijana tapahtumassa, jolle avoimia tilaisuuksia ovat messut ja yritysesittelyt. Hän ei voi kuitenkaan esittäytyä tapahtumassa NY-yrityksenne edustajana.

NY-yritys voi osallistua finaaliin kaikilla jäsenillään riippumatta iästä, mutta tällöin NY-yritys ei voi päästä edustamaan Suomea Euroopan mestaruuskisoissa. Kaikissa muissa kilpailukategorioissa NY-yritys on silti mukana.

Onko paras NY Start Up yritys -kilpailuun osallistumisella ikärajaa?

Korkea-asteen (NY Start Up -ohjelma) SM-kilpailun osalta ikäraja tulee suoraan Euroopan mestaruuskisojen ikärajoista. JA Europen virallinen linjaus on:

Achievers representing their Companies in the competition must be at least 18 years old and no more than 29 years old on the 31st of July of the year of participation. Younger or older students will be automatically asked to withdraw from the competition.

Tämän vuoksi korkea-asteen NY-yrityksissä, jotka haluavat kilpailla Suomen parhaan NY-yrityksen tittelistä ja pääsystä EM-kisoihin, ei voi olla yli 29-vuotiaita osallistujia. 

Kuinka monta henkilöä voi edustaa yhtä NY-yritystä?

Suomen finaalissa osallistujamäärä voi maksimissaan olla kahdeksan henkilöä NY-yritystä kohden, mutta esimerkiksi toisen ja korkea-asteen EM-kilpailuissa osallistujamäärä on rajoitettu viiteen henkilöön. Alla ote JA Europen ohjeistuksesta:

The number of official participants per JA Company is limited to a maximum of 5 students. A student may NOT attend as an official participant if he/she has participated as a member of a team in any of the past Competitions. If additional achievers from the same company attend the event, they may NOT participate in any part of the competition (during on-stage presentation, at the stand presentations, or during the interview).

Voiko Uskalla Yrittää -finaaliin osallistua toisen kerran? (NY Vuosi yrittäjänä -ohjelma)

NY Vuosi yrittäjänä -ohjelmaan yleensä voi osallistua vain kerran peruskoulun, lukion tai ammattikoulun aikana. Tämä koskee myös Uskalla Yrittää -finaaliin osallistumista. Jos ohjelman on suorittanut peruskoulussa, voi ohjelman suorittaa uudelleen lukiossa tai ammattikoulussa.

NY Vuosi yrittäjänä -ohjelmaan eikä täten Uskalla Yrittää -finaaliin kuitenkaan voi osallistua uudelleen samalla liikeidealla, vaikka kouluaste olisi muuttunut. Samalla liikeidealla osallistuminen asettaa muut ohjelmaan ja finaaliin osallistujat eriarvoiseen asemaan.

Mikäli NY-yrityksessä on yksi tai useampi jäsen, joka on jo osallistunut Uskalla Yrittää -finaaliin saman kouluasteen (perusaste tai toinen aste kokonaisuudessaan) aikana, eivät kyseiset jäsenet voi osallistua yrityksen toimintaan finaalissa millään tasolla. He ovat siis vierailijoina tapahtumassa, joille avoimia tilaisuuksia ovat messut ja yritysesittelyt. He eivät voi kuitenkaan esittäytyä tapahtumassa NY-yrityksenne edustajana. Tällä tavalla kaikki kilpailijat tavoittelevat menestystä samalta viivalta.

Messut Kauppakeskus Kampissa

Missä messut ovat Kauppakeskus Kampissa?

Finaalin messupisteet sijaitsevat Kauppakeskus Kampin kerroksissa. Messujen tapahtumalava sijaitsee Kampin E. -kerroksessa (pohjakerros). Kaikki messupisteet sijaitsevat eri kerrosten keskusatriumilla eli kerroksen keskusympyrän ympärillä.

Messutoimisto sijaitsee Kampin 4. kerroksessa. Messutoimisto palvelee koko messujen ajan ja toimistosta löytyy muun muassa apua messupisteiden sijainnin löytämiseen, pöytien somistusohjeet, askartelulaatikon, elektronisten laitteiden latauspiste sekä vessapoletit. Messutoimisto toimii myös messutavaroiden säilytyspaikkana yön ylitse.

Messutapahtuman säännöt
  • Messutapahtumassa noudatetaan Suomen lakia ja yleistä hyviin tapoihin sisältyvää etiikkaa. Messutapahtumalla tarkoitetaan kaikkia messupaikalla tapahtuvia toimenpiteitä (messupisteiden valmistelu, itse messut, pisteiden purkaminen) liittyen Uskalla Yrittää -finaaliin.
  • Kaupankäynti on sallittua ainoastaan NY-yrityksellesi osoitetulla myyntipisteellä, mutta markkinoida saa ympäri Kauppakeskus Kamppia. Markkinointi tarkoittaa yrityksen yleisiä toimenpiteitä kaupankäynnin edistämiseksi, esimerkiksi yrityksen flaijerin jakamista asiakkaille. Kaupankäynnillä tarkoitetaan NY-yrityksen myymien tuotteiden tai palvelujen vaihtamista rahaksi tai joksikin muuksi korvauksen muodoksi.
  • Kaupankäynti Kauppakeskus Kampissa on sallittua siitä lähtien, kun on saanut oman messupisteen myyntikuntoon. Eli asiakkaille saa myydä tuotteita jo ennen messujen varsinaista avausta. Myyntityö lopetetaan messujen päättyessä.
  • Julisteiden ja muiden mainosten kiinnittäminen Kampin seiniin, pylväisiin ja kaiteisiin on kiellettyä. NY-yritys voi kiinnittää julisteitaan omaan messupöytään.
  • NY-yritys voi tuoda mukanaan oman roll-upin / seinämän pöydän taakse. Roll-upin / seinämän leveys saa maksimissaan olla yksi metri.
  • Jokainen NY-yritys on vastuussa omasta messupisteestään, omista tuotteistaan ja tavaroistaan. Messupisteellä tarkoitetaan jokaiselle NY-yritykselle osoitettua messupöytää.
  • Myyntipisteellä on valmiina pöytä, jota NY-yritys saa käyttää. Myyntipisteellä ei ole käytössä sähköä eikä seinäkettä.
  • Messupisteellä istuminen on kiellettyä NY-yrittäjiltä. Messupisteellä EI siis ole tuoleja eikä niitä saa tuoda ellei se olennaisesti liity liikeideaan (tarjotaan esimerkiksi kauneuspalveluita, joihin olennaisena osana liittyy asiakkaan istuminen).
  • Vaaralliset esineet, kuten aseet ja räjähteet ovat kiellettyjä koko messualueella. Tulen käyttäminen on kielletty kaikissa muodoissaan messutapahtumassa (koskee myös kynttilöiden polttoa).
  • Kaksipuolisen teipin, liiman, sinitarran, niittien, ruuvien tai naulojen käyttäminen koristeiden kiinnittämiseen messupisteellä sijaitsevaan pöytään on kielletty. NY-yritys on velvollinen jättämään messupisteen sellaiseen kuntoon, jossa se heille osoitettiin. Myyntipisteen siivoamisesta ja mahdollisista vahingoista on vastuussa NY-yritys itse.
  • NY-yrittäjät ovat korvausvastuullisia aiheuttamistaan vahingoista ulkopuolisten tahojen omaisuudelle messujen aikana, mikäli Suomen laki niin edellyttää.
  • Tupakointi, alkoholin tai muiden päihteiden käyttö on kiellettyä messutapahtuman aikana riippumatta NY-yrittäjän iästä. Jos tämän säännön rikkomuksia havaitaan, poistetaan kyseinen henkilö tapahtumasta välittömästi.
Messuosasto- ja pöydät

NY-yrityksillä ei ole käytössä messuseinäkkeitä. Messupöytiä finaalissa on kahdenkokoisia:

  • Toinen pöytä (pöytä A) on kooltaan: 81 cm x 94 cm x 47 cm, jossa on takana hylly tavaroiden säilytystä varten.
    • Pöydän etupaneeliin voitte tuoda oman esimerkiksi julisteen. Etupaneeli on 71 cm leveä ja 88 cm korkea eli se vastaa noin A1 -kokoista julistetta.
    • Mainosmateriaalin saa kiinnittää pöytään joko maalarinteipillä tai läpinäkyvällä toimistoteipillä.
  • Toinen pöytä (pöytä B) on kooltaan 84cm x 89cm x 40cm, jossa on takan hylly tavaroiden säilytystä varten.
    • Pöydän etupaneeliin voitte tuoda oman esimerkiksi julisteen. Etupaneeli on 80 cm leveä ja 84,5 cm korkea eli se vastaa noin A1 -kokoista julistetta.
    • Mainosmateriaalin saa kiinnittää pöytään joko maalarinteipillä tai läpinäkyvällä toimistoteipillä.

Jokainen osallistuva NY-yritys saa tiedon oman pöydän tarkasta koosta viimeistään sunnuntaina 8.4.2018.

Pöytä A

Pöytä B

Omaa pöytää tapahtumaan ei saa tuoda. Jos NY-yrityksenne tuote on niin iso, ettei se esimerkiksi mahdu pöydälle, voidaan pöytä korvata sillä tuotteella. Käytännön esimerkki: NY-yrityksen tuote on lavasta tehty huonekalu, joka on kooltaan noin 1m x 1m. Tämä on niin iso kokonaisuus, että sen yhteyteen ei mahdu messupöytää. Tällaisessa tapauksessa tuote voi korvata pöydän, mutta tällöin on huomioitava, ettei muuta pöytää ole.

Muistakaa kiinnittää huomiota esillepanoon. Ei siis kannata kasata kaikkea myytävää tavaraa esille pöydälle, vaan miettiä tarkasti, mitä pitää esillä. Näin messupiste näyttää mielenkiintoisemmalta ja erityisesti siistiltä.

NY-yritys voi tuoda mukanaan oman roll-upin / seinämän pöydän taakse. Roll-upin / seinämän leveys saa maksimissaan olla yksi metri. Messuseinäkkeiden puuttuessa, kannattaa pohtia esimerkiksi roll-upin tilaamista NY-yrityksen grafiikalla. Roll-upin tilaaminen on helppoa ja nykyisin jo varsin edullista. Messupöydän taakse mahtuu hyvin yksi roll-up, joka toimii myös mielenkiinnon herättäjänä. Kannattaa tutustua roll-uppeihin ja tuotteiden tarjoajia ovat esimerkiksi PrintLit, Tetrix, Mainostelineet ja Master Promo

Onko messuilla sähköä saatavilla?

Messupisteellä ei ole sähköä turvallisuusyistä johtuen. Kannattaa siis ladata sähkölaitteiden akut täyteen ennen messuille tulemista. Jos virta pääsee laitteesta loppumaan, on messualueella käytössä latauspiste.

Milloin Kampissa saa aloittaa myymisen ja milloin täytyy lopettaa?

Kaupankäynti Kauppakeskus Kampissa on sallittua siitä lähtien, kun on saanut oman messupisteen myyntikuntoon. Eli asiakkaille saa myydä tuotteita jo ennen messujen varsinaista avausta. Myyntityö lopetetaan messujen päättyessä. 

Onko messupisteillä tuoleja?

Messupisteellä istuminen on kiellettyä NY-yrittäjiltä. Messupisteellä EI siis ole tuoleja eikä niitä saa tuoda ellei se olennaisesti liity liikeideaan (tarjotaan esimerkiksi kauneuspalveluita, joihin olennaisena osana liittyy asiakkaan istuminen).

WC-tilat messuilla

Kauppakeskus Kampin yleiset WC-tilat ovat NY-yrittäjien käytössä viidennessä kerroksessa.

Myyminen messuilla

Muista hyvä käytös (kielenkäyttö ja kohteliaisuus) ja siisti ulkonäkö.
Keskity messuvieraisiin eli asiakkaisiin, älä kavereihin.
Ruokailu tapahtuu vain ruokailuun varattuna aikana eikä ständillä.
Älä jätä kaveriasi yksin ständille. Muista yhteistyö myös asiakkaita kohdatessa.
Seiso istumisen sijaan — se on edustavampaa.
Pidä messuosasto ja sen ympäristö siistinä.
Ole ylpeä tuotteestasi ja yrityksestäsi – älä turhaan vähättele.

Alueellinen paikkajako

Katso alueellinen paikkajako tästä (NY Vuosi yrittäjänä -ohjelma)

Tapahtumapaikat

Original Sokos Hotel Presidentti

Uskalla Yrittää -finaalin toisena päänäyttämönä toimii Original Sokos Hotel Presidentti, jossa järjestetään yritysesittelyt, tuomariston haastattelut, nuorten ja opettajien ruokailut sekä majoitus.

 
Kauppakeskus Kamppi

Messupaikkana toimii Helsingin ytimessä oleva Kauppakeskus Kamppi.

Tutustu Kamppiin etukäteen nettisivuilla täältä.

 
Finnkino Tennispalatsi, Scape-sali

Uskalla Yrittää -finaalin avajaiset ja palkintojenjakojuhla järjestetään Finnkino Tennispalatsin Scape-salissa. Tennispalatsi sijaitsee muutaman minuutin kävelyetäisyydeltä Presidentistä. Sali sijaitsee Tennispalatsin kolmannessa kerroksessa.

Palkinnot

Mitä Uskalla Yrittää -finaalissa voi voittaa (pääpalkinnot)?

Perusasteen paras NY-yritys: Perusasteen paras NY-yritys pääsee viettämään päivän Microsoftin toimipisteessä Espoossa.
Toisen asteen paras NY-yritys: Edustaa Suomea JA Europen Company of the Year -finaalissa (EM-kilpailu).
Korkea-asteen paras NY-yritys: Edustaa Suomea JA Europen Enterprise Challenge -finaalissa (EM-kilpailu)

Pukeutuminen

Miten tapahtumassa pitää pukeutua?

1. PÄIVÄ, 18. huhtikuuta: avajaiset, yritysesittelyt ja messut

Avajaiset: business casual tai NY-yrityksen oma asu
Yritysesittelyt: business casual tai NY-yrityksen oma asu
Messut: business casual tai NY-yrityksen oma asu
Päivällinen ja iltaohjelma: rento

2. PÄIVÄ, 19. huhtikuuta: tuomariston haastattelut ja gaala

Tuomariston haastattelu: business casual tai NY-yrityksen oma asu
Palkintojuhla: juhlapukeutuminen (puku / coctail-mekko)

Vinkkejä pukeutumiseen:

Mitä business ja smart casual -tyylit käytännössä tarkoittavat?

Lue täältä Matti Airaksisen blogikirjoitus liittyen business casual -tyyliin. Kannattaa tutustua Airaksisen muihinkin pukeutumiseen liittyviin kirjoituksiin ja poimia hyviä ideoita omaan pukeutumiseen! Tutustu myös Jacquelyn Smithin englanninkielisiin kirjoituksiin Business Insider -lehdessä liittyen business casual -tyyliin.

Finaalin käytännön asiat

Messupassit

Ilmoittautumisen yhteydessä saatava messupassi on oltava koko ajan mukana. Ilman messupassia ei pääse tapahtumiin eikä saa ruokaa. 

Yritysesittelyt finaalissa

Finaalin ensimmäinen osio on yritysesittelyt, jotka pidetään Original Sokos Hotel Presidentissä.

Ovatko esitykset valmiina NY-yrittäjiä varten?
NY-yritykset palauttavat yritysesittelyt tapahtumatiimille ennakkoon, joka tarkistaa esitykset ja niiden sisällön. Tapahtumatiimi tuo esitykset tilaan valmiina, joten NY-yrittäjien ei tarvitse tuoda esitystä mukanaan.

Milloin NY-yrittäjien on tultava yritysesittelytilaan?
Esittelyt eri tiloissa on jaettu kahteen osaan. NY-yrittäjien tulee olla yritysesittelytilassa ennen oman ryhmän alkua.

NY-yrittäjät eivät saa poistua tilasta ennen kuin kaikki ryhmän esitykset on esitetty.

Voiko yritysesittelytiloihin tulla milloin vain kuuntelemaan?
Haluamme tarjota kaikille NY-yrittäjille rauhan esittää esityksensä loppuun, joten kesken esityksen ei tiloihin pääse. Kaikkien tilojen ovilla on henkilöitä ohjaamassa ja päästämässä henkilöitä sisään kuuntelemaan esityksiä.

Millainen on yritysesittelytilojen tekninen varustus?

Jokaisessa yritysesittelytilassa NY-yrityksillä on käytettävissä kaksi kapulamikrofonia sekä erillinen langaton dianvaihtaja, jonka avulla yritykset voivat hallita omaa esitystään.

Mitä on huomioitava yritysesittelyissä?

Jokaisessa yritysesittelytilassa on yksi tuomaristo, joka arvioi sen tilan esityksiä. Tuomaristo ei kysy kysymyksiä esityksen jälkeen, mutta antaa lyhyen kommentin esityksestä.

Jokaisessa tilassa on tapahtuman vapaaehtoisia, jotka ohjaavat ihmisiä, laittavat esitykset valmiiksi ja kellottavat ne. Yritysesittelyn juontaja ilmoittaa esityksen pitäjille, kun aikaa on jäljellä 2 minuuttia, 1 minuutti ja lopuksi, kun 4 minuuttia on täynnä. Kun neljä minuuttia on täynnä, tulee esitys lopettaa.

Tavaroiden säilytys finaalin aikana

Ensimmäinen päivä
Original Sokos Hotel Presidentin auditorion (-1. krs) yhteydessä oleva narikka palvelee finalisteja tapahtuman ensimmäisenä päivänä. NY-yrityksen messutavarat voi ja kannattaa jättää narikkaan myös yritysesittelyiden ajaksi. Messutavarat voi hakea narikasta ennen siirtymistä Kamppiin.

Myös omat majoitustavarat kannattaa jättää narikkaan messujen ajaksi, jolloin tavaroita ei tarvitse siirtää paikasta toiseen.

Toinen päivä
Tapahtuman toisena päivänä hotellihuoneet tulee luovuttaa kello 12:00. Ennen siirtymistä palkintojenjakotilaisuuteen Finnkinoon, voi tavaroita säilyttää niille varatussa kokoustilassa Original Sokos Hotel Presidentissä.

Hotellin sisään- ja uloskirjautumisajat

Sisäänkirjautuminen Original Sokos Hotel Presidentissä alkaa päivittäin kello 15:00, joten vasta finaalipäivänä saapuvat nuoret pääsevät hotellihuoneisiin todennäköisesti vasta messujen jälkeen. Vaatteiden vaihto onnistuu tarvittaessa hotellin yleisissä WC-tiloissa, jotka sijaitsevat hotellin 1. ja 3. kerroksessa.

Uloskirjautuminen hotellista on kello 12:00, jolloin huoneavaimet tulee luovuttaa vastaanottoon. Vaatteiden vaihto ennen gaalaa onnistuu tarvittaessa hotellin yleisissä WC-tiloissa, jotka sijaitsevat hotellin 1. ja 3. kerroksessa tai vastaavasti vaatteet voi vaihtaa Finnkinolla, jossa on WC-tiloja käytössä.

Messuvinkit

Tunne tapahtuma — tee vaikutus kävijään

Messutapahtuma käyttää vahvasti hyödykseen henkilökohtaisen kohtaamisten voimaa. Aikana, jolloin digitaaliset kanavat tarjoavat kuluttajille mahdollisuuden tutustua yritykseen jo etukäteen, on kasvokkain kohtaamisten arvo merkitys kasvanut huomattavasti.

Muista siis messuilla seuraavat asiat:

  • Ole sosiaalinen ja henkilökohtainen
    Te näytteilleasettajina ja messuvieras yhdessä luotte tapahtuman. Messujen tarkoitus on toimia kanavana saada tietoa ja hyötyä, mutta samanaikaisesti kävijät hakevat sieltä elämyksiä, esimerkiksi hyvästä palvelusta.
  • Ole aktiivinen
    Messuvieraat tulevat messuille omasta tahdostaan ja ovat siis avoimia. Vuorovaikutteisuus on avainasemassa messuilla, koska tällöin löydätte helpommin oikeat kohderyhmät ja luotte kontakteja.
  • Tuo yrityksesi konkreettisesti esille
    Messuilla NY-yrityksen tuotteet ja palvelut ovat konkreettisesti näkyvissä: niitä voi kosketella, katsella, maistella, haistella ja jopa kokeilla. Muista siis pitää messupiste siistinä ja kutsuvana!
Määritä tavoitteet — älä rönsyile

Messuille osallistuminen alkaa suunnittelulla, joista tärkein on tavoitteiden asettelu. Tavoitteen on oltava tarkka, realistinen ja mitattavissa oleva. Messuille kannattaa asettaa yksi vahva päätavoite ja sen lisäksi voitte asettaa 2-3 sivutavoitetta. Kun määrittelette tavoitteet ajoissa, luo se perustan messujen suunnittelulle ja toteuttamiselle.

Messutavoitteita voivat olla esimerkiksi:

  • Uusien asiakkaiden hankinta
    Messut ovat hyvä kanava uusien asiakaskontaktien luomiseen, koska kävijät ovat valmiiksi kiinnostuneita tapahtumasta. Messut toimivat myös erinomaisena paikkana kerätä kontakteja jatkoa ajatellen. Asiakas ei välttämättä osta palvelua tai tuotetta heti messutiskiltä, mutta voi jättää yhteystietonsa jatkoa varten — loppu on kiinni teistä..
  • Uusien tuotteiden testaus
    Messuilla on tehokasta testata uutta tuotetta tai palvelua ja saada siitä palautetta juuri potentiaalisilta asiakkailta.
  • Hanki julkisuutta ja vahvista brändiä
    Messut Kampissa ovat erinomainen kanava NY-yrityksen brändin vahvistamiseen. Uskomme myös, että messuilla liikkuu myös sekä kansallista että paikallista mediaa.
Suunnittele ja toteuta

Suunnittelussa rajana on luovuus, mutta on kuitenkin muistettava järjestäjän asettamat raamit esimerkiksi messupisteelle. Messujen aikana messupiste on NY-yrityksen näyteikkuna ja käyntikortti, jonka tarkoituksena on tukea asettamianne messutavoitteiden saavuttamista.

Olennaisia asioita suunnittelun kannalta ovat:

  • Aloita suunnittelu ajoissa
    Suunnittelu kannattaa aloittaa täsmällisen työaikataulun luomisesta.
  • Nimeä messuvastaava
    Messupisteelle kannattaa nimetä yksi innostunut ja osaava messuvastaava, joka pitää langat käsissään ja organisoi messupistettä.
  • Kiteytä messupisteen pääviesti
    Messuvieraan tulee yhdellä silmäyksellä käsitys, mitä NY-yrityksenne tekee ja mitä tarjoatte. Olennaista on siis kiteyttää viesti, mikä tekee teistä mielenkiintoisen.
  • Keskity olennaiseen
    Valitsemaanne pääviestiä voi tukea 2-3 sivuviestillä, mutta mitä enemmän välitätte eri tavoitteisiin tähtäävää informaatiota, sitä hajanaisemmaksi kokonaisuus muodostuu.
    Panostakaa ensivaikutelmaan: miltä näytätte, mitä pisteellä teette ja miten kohtaatte messuvieraan.
  • Jää mieleen
    Messupiste jää kävijän mieleen, jos se erottuu muista. Erottuminen voi liittyä teidän tekemään myyntityöhön tai messupisteen ulkoasuun tai sen aktiviteetteihin.
    Erottumalla voi saavuttaa huomiota, mutta se ei vielä riitä. Muista ajatella asiakastasi ja hänen tarpeitaan.
  • Kutsu ihmisiä käymään messupisteellä
    Ennen messuja kannattaa laittaa ennakkotietoa messuosallistumisesta NY-yrityksenne verkkosivuille ja sosiaaliseen mediaan.
Kohtaa messuvieraat kasvokkain

Huolellinen suunnittelu- ja valmistelutyö huipentuu itse messutapahtumaan. Messujen aikana on tärkeää, että messupisteellä tapahtuu. Silloin se erottuu joukosta, houkuttelee kävijöitä ja välittää tunnelmaa.

Messujen aikana mieti seuraavia:

  • Herätä mielenkiinto ja luo elämyksiä
    Kiinnostuksen herättäjiä ovat esimerkiksi arvonnat, maistiaiset tai mahdollisuus kokeiluun. Älä kuitenkaan anna kiinnostuksen herättäjän viedä huomiota pois varsinaisesta tekemisestä.
  • Hyödynnä tuote-esittelymahdollisuudet
    Kun olette saaneet kerättyä kiinnostuneita messupisteellenne, kannattaa esitellä tarjoamanne tuote/palvelu perusteellisesti. Hyvin hoidettu tuote-esittely todistaa hyödyt ja jättää muistijäljen.
  • Jaa esitteitä
    Muista kuitenkin luoda henkilökohtainen kontakti ennen esitteen antamista. Älä jaa sokkona esitteitä, jollei se ole messutavoitteesi.
  • Kerää yhteystietoja systemaattisesti
    Yksi messuosallistumisen perustavoitteista on kerätä laadukkaita kontaktitietoja potentiaalisista asiakkaista. Yhteystietojen keruu kannattaa myös prosessina suunnitella etukäteen — kerätäänkö ne sähköisenä, käyntikortteina vai paperille.
Kerää sato messujen jälkeen

Lopullinen onnistuminen messujen menestyksen osalta ratkaistaan vasta messujen jälkeen. Jälkihoidon suhteen kannattaa toimia heti — älä odota huomista.

Myös jälkihoito kannattaa hoitaa henkilökohtaisesti, tällöin on suurempi onnistumisen mahdollisuus.  Jälkihoidossa on siis kysymys messujen aikana annettujen lupausten toteuttamisesta

Messuosallistumisen askelmerkit
  1. Tunne kohderyhmä ja kenet haluat tavoittaa messuilla
  2. Suunnittele ja päätä messutavoitteet
  3. Aloita suunnittelu aloissa
  4. Hyödynnä messujen ominaisuuksia, tarvittaessa kaikilla aisteilla
  5. Ennakkomarkkinoi ja houkuttele asiakkaat luoksesi
  6. Valitse messutiimi ja valmistaudu huolella
  7. Kohtaa asiakkaat rohkeasti messuilla
  8. Muista jälkihoito ja kerää työn tulokset

Lähde: Messujärjestäjien Unioni. 2011. Messuille — Opas näytteilleasettajan messumenestykseen.