skip to Main Content

Uskalla Yrittää 2020 -finaali

Uskalla Yrittää -finaali 2020 järjestetään online -kilpailuna huhtikuun aikana koronaviruksen vuoksi. Uskalla Yrittää on Suomen merkittävin nuorten yrittäjyyskilpailu. Kevään aikana yli 450 NY-yritystä ja yli 1400 NY-yrittäjää osallistui alueellisiin semifinaaleihin ympäri Suomen. Finaalissa he kilpailevat SM-tittelistä ja EM-kisapaikoista.

Uskalla Yrittää -finaalissa valitaan Suomen parhaat NY-yritykset. Pääpalkinnot ovat JA Company of the Year, joka annetaan parhaalle perus- tai toisen asteen yritykselle ja voittaja jatkaa EM-kisoihin Portugaliin sekä JA Enterprise of the Year, joka annetaan parhaalle korkea-asteen yritykselle ja voittaja edustaa Suomea EM-kisoissa Kreikassa.

SM-voittajat ja signature-palkintojen saajat valitsee liike-elämän ammattilaisista koostuva tuomaristo, joka tutustuu yritysten toimintaan pitch deckin ja haastatteluiden kautta. Tuomaristo ja Nuori Yrittäjyys ry:n asiantuntijat valitsevat 15 parasta yritystä pitch deckien pohjalta, jotka osallistuvat tuomariston haastatteluun.

Kumppanit

Uskalla Yrittää -finaalin aikataulu on seuraava:

  • Ennakkotehtävien viimeinen palautusajankohta 5.4.2020 klo 23:59.
  • Tuomaristo ja Nuori Yrittäjyys ry:n asiantuntijat arvioivat pitch deckit ja valitsevat kaikkien finalistien joukosta loppusuoralle haastateltavat yritykset (15 yritystä) 6.-16.4.2020 välisenä aikana.
  • Tuomariston haastatteluihin valituille ilmoitetaan haastattelun ajankohta 17.4.2020.
  • Tuomariston haastattelut järjestetään 22.4.2020 klo 10:00-15:00 välisenä aikana. Jokainen haastattelu kestää noin 10-15 minuuttia.

Palkintojenjako 23.4.2020

Voittajat julkistetaan 23.4.2020 klo 9:30-11:30 järjestettävässä palkintojenjakotilaisuudessa, jossa palkitaan vuoden parhaita NY-yrityksiä, Pikkuyritys, opettajia sekä muita toiminnan mahdollistajia. Tilaisuudessa lavan valtaa myös Nordic Business Forumistakin tuttu keynote-puhuja Anssi Rantanen.

9:30 Tapahtuman avaus ja ensimmäiset palkinnot
Tykätyin some
EIT Kiertotalousinnovaatio
Taaleri Luola
OP Yrittämisen arvoinen idea
SEB Care for Ambition
Vuoden NY-opettajat, Pikkuyrittäjät-opettajat, -kummit ja -kunta

10:15 Keynote: Anssi Rantanen
Anssi Rantanen on yrittäjä, ex-googlelainen ja strategi, joka voitti keväällä 2019 Nordic Business Forum -tapahtuman puhujakilpailun. Puhujana hän on tunnettu kyvystään ymmärtää, miten maailman nopeimmin kasvavat yritykset systematisoivat kasvuaan. Nykyään Anssi toimii Growth Tribe -koulutusyrityksen maajohtajana.

10:45 Palkintoja
ELO Unelmat elossa
Handelsbanken Kestävä idea
Fennia Tekijöiden takana
Kuntarahoitus #Huomisentekijät

11:15 Vuoden parhaat yritykset
Vuoden Pikkuyritys
Company of the Year
Enterprise of the Year

11:30 Tapahtuma päättyy

Tilaisuus on nähtävissä suorana live-lähetyksenä ja siihen pääsee osallistumaan kuka tahansa tämän uskallayrittaa.fi-sivun kautta. Tervetuloa mukaan!

1. Videopitchaus

Ensimmäinen  Uskalla Yrittää -finaalin arvioitava kokonaisuus on yrityksen yhden minuutin mittainen videopitchaus. Ohjeistukset pitchauksen tuottamiseen ovat ennakkotehtävien alta.

Videopitchaus  palautetaan sähköpostilla ([email protected]) 5.4.2020 klo 23:59 mennessä. Myöhässä palautettuja töitä ei oteta huomioon kilpailussa.

2. Pitch deck

Toinen arvioitava kokonaisuus on yrityksen kirjallinen tuotos, pitch deck. Ohjeistukset pitch deckin tuottamiseen ovat ennakkotehtävien alta.

Tuomaristo valitsee pitch deckin perusteella 15 parasta NY-yritystä, jotka osallistuvat verkossa tehtävään tuomariston haastatteluun. Haastatteluun valitaan 4 parasta peruskoulun yritystä, 8 parasta toisen asteen yritystä ja 3 parasta korkeakouluyritystä.

Pitch deck palautetaan lomakkeen kautta tai sähköpostilla ([email protected]) 5.4.2020 klo 23:59 mennessä. Myöhässä palautettuja töitä ei oteta huomioon kilpailussa. Palautuslomake on saatavilla ennakkotehtävien alla.

3. Tuomariston haastattelut

Tuomaristo haastattelee 15 parasta NY-yritystä ja haastattelun perusteella valitaan Uskalla Yrittää -kilpailun SM-voittaja ja signature -palkintojen voittajat.

Haastattelu on noin 15 minuutin mittainen keskustelu, jossa tuomaristo vapaamuotoisen keskustelun kautta tutustuu tarkemmin yritykseen, sen toimintaan ja tulevaisuuteen. Haastattelun pääkieli on suomi/ruotsi, mutta osa haastattelusta toteutetaan englanniksi, koska EM-kisoissa kielenä on englanti.

Haastattelu toteutetaan verkkohaastatteluna keskiviikkona 22.4.2020 klo 10-15 välillä, jolloin yritys voi osallistua siihen ryhmänä yhdestä paikasta tai kaikki omista sijainneistaan. Haastattelut tallennetaan. Haastateltaville ilmoitetaan haastattelun ajankohta 17.4.2020.

1. Yrityksen esittelyteksti

Tapahtuman verkkosivuille tulee koonti kaikista Uskalla Yrittää -finaalin NY-yrityksistä. Koontia varten kaikkien osallistuvien NY-yritysten on toimitettava lyhyt kuvaus, mitä yritys tekee ja mikä tekee siitä mielenkiintoisen. Toimittakaa samalla NY-yrityksen logo PNG, JPG tai JPEG -muodossa.

Esittely palautetaan sähköisen lomakkeen kautta 5.4.2020 klo 23:59 mennessä.

> Siirry palautussivulle tästä

2. Tiimi/yrityskuva

Finaalin yhtenä kilpailuna on sosiaalisen median näkyvyys. Kilpailussa NY-yritykset keräävät tykkäyksiä omalle kuvalleen. Nuori Yrittäjyys ry julkaisee Facebookissa kuva-albumin, jossa on esitelty kaikki Uskalla Yrittää -finalistit. Kuva-albumi julkaistaan 8.4.2020 ja tykkääminen on mahdollista 22.4.2020 kello 23:59 asti.

Kuva palautetaan sähköisellä lomakkeella 5.4.2020 klo 23:59 mennessä. Myöhässä palautettuja kuvia ei oteta huomioon kilpailussa.

> Siirry palautussivulle tästä

3. Videopitchaus

Jokainen finaaliin osallistuva yritys kuvaa omasta yrityksestään maksimissaan yhden minuutin mittaisen videon. Tuomaristo katsoo videot osana arviointia. Videon voi kuvata puhelimella eikä videon toteutuksesta saa lisäpisteitä. Pitchin voi tehdä suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi.

Video palautetaan lataamalla se pilvi- tai videopalveluun ja palauttamalla linkin sähköpostitse [email protected] 5.4.2020 klo 23:59 mennessä.

Pitchauksen sisältöohjeistukset

Videopitchaus voi esimerkiksi sisältää seuraavia asioita:

  • Aloitus (NY-yrityksen nimi)
  • Ongelma (Mikä on asiakkaan ongelma?)
  • Ratkaisu = tuote/palvelu (Mikä on NY-yrityksenne tarjoama ratkaisu ongelmaan? Mitä tuotetta/palvelua tarjotaan? Mikä tekee siitä erinomaisen?)
  • Liiketoimintamalli (Miten NY-yritys tekee rahaa; ketkä ovat asiakkaat / paljonko tuote/palvelu maksaa? Missä sitä myydään? Miten sitä markkinoidaan?)
  • Tiimi (Millaista osaamista tiimissä on?)
  • Lopetus (esimerkiksi NY-yrityksen slogan)

Jokaisen yrityksen tulee aloittaa video ”Moi, me olemme NY-YRITYS ja tämä on meidän videopitchaus.”

4. Pitch deck

Uskalla Yrittää -finaaliin osallistuvat NY-yritykset tuottavat pitch deckin omasta yrityksestä. Pitch deck on 10-20 dian Powerpoint -esitys yrityksestä, joka kokoaa yhteen tärkeimmät tiedot yrityksestä ja sen toiminnasta. Tuotoksen avulla NY-yritys näyttää pystyvänsä tuottamaan kirjallisen dokumentin yrityksestään, jonka avulla yritys saa lukijan kiinnostumaan yrityksestä ja sen toiminnasta. Pitch deckin voi tuottaa suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi.

Kilpailun tuomaristo arvioi tuotokset ja pitch deckien perusteella valitaan parhaat yritykset haastatteluihin.

Pitch deck palautetaan lomakkeen kautta tai sähköpostilla ([email protected]) 5.4.2020 klo 23:59 mennessä. Myöhässä palautettuja töitä ei oteta huomioon kilpailussa.

> Siirry palautussivulle tästä

Pitch deckin ohjeistukset

Pitch deckin pitää kertoa olennaiset tiedot sellaisenaan – ilman, että yrityksen edustaja on kertomassa tarkennuksia. Erinomaiset pitch deckit ovat selkeitä, kertovat tarinan, ovat visuaalisia kokonaisuuksia. Ohjeistuksia pitch deckin tekemiseen saat tästä.

Pitch deck voi esimerkiksi sisältää seuraavia asioita:

  • Otsikkodia
  • Ongelma ja nykyiset ratkaisut
    • Mitä asiakkaiden tarpeita se tyydyttää? Mitä ongelmia se ratkaisee?
    • Mitä uutta/erilaista liikeideassa on verrattuna kilpailijoihin?
  • Ratkaisu ja arvolupaus
    • Mitä tuotetta / palvelua yritys tuottaa?
    • Mitä hyötyä siitä on asiakkaalle?
  • Markkinat
    • Ketkä ovat yrityksen sen asiakkaat? Paljonko heitä (potentiaalisia) on? Missä he ovat (fyysisesti/verkossa)?
  • Liiketoimintamalli
    • Miten tuotetta/palvelua markkinoidaan, että se tavoittaa oikean kohderyhmän?
    • Mitkä ovat tuotteen/palvelun tärkeimmät myyntikanavat?
  • Tiimi
    • Onko yrityksellä osaamista idean toteuttamiseen? Millaista osaamista?
    • Mitkä asiat yritys tekee itse ja missä tarvitsee apua muilta?
  • Talousluvut
    • Paljonko tuotetta/palvelua pitää myydä, jotta toiminta on kannattavaa?
    • Mikä on tuotteen/palvelun kate?
  • Kilpailija-analyysi
  • Oppiminen
    • Mitä NY-yrittäjät ovat toiminnan aikana oppineet?
    • Onko NY-yrityksellä ollut haastavia tilanteita lukuvuoden aikana? Miten niistä selvittiin?
    • Onko NY-yritys tehnyt virheitä? Mitä niistä opittiin ja vaikuttiko se yrityksen toimintaan?
  • Tulevaisuus
  • Lopetusdia

Esityksessä kannattaa myös painottaa yrityksen arvoja ja idean mahdollista vastuullisuutta sekä kiertotaloutta.

SUOMEN PARAS NY-YRITYS

PERUSKOULU & TOINEN ASTE | JA COMPANY OF THE YEAR 2020

Company of the Year -kilpailu on pääpalkinto perusasteen ja toisen asteen NY-yrityksille. Kilpailun voittaja edustaa Suomea Vuosi yrittäjänä -ohjelman EM-kilpailuissa Portugalissa 22.-25.7.2020.

  1. Ennakkoon palautettava pitch deck (suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi)
  2. Tuomariston haastattelu (suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi)

Pitch deck

Tuomaristo arvioi seuraavia asioita:

  • Onko se selkeä ja kertoo tiivistetysti tärkeimmät tiedot?
  • Kertooko se tärkeät ja olennaiset tiedot yrityksestä ja sen toiminnasta?
    • Mikä on yrityksen pääkohderyhmä ja miksi?
    • Ketkä ovat yrityksen kilpailijat ?
    • Mitkä ovat yrityksen pääasialliset markkinointikanavat ja miten niihin on päädytty? Ovatko ne olleet toimivia?
  • Mitä NY-yritys tarjoaa asiakkailleen?
  • Mitkä ovat yrityksen kilpailuedut verrattuna kilpailijoihin?
  • Miten tuote/palvelu on hinnoiteltu ja miten siihen on päädytty? Onko hinta kilpailukykyinen?
  • Onko NY-yritys kuvannut selkeästi yrityksen taloudellisen tilanteen raportissa?
    • Onko esitelty yrityksen toiminnan avainluvut?
    • Onko avainlukuja avattu tarkemmin ja onko niitä analysoitu?
    • Onko talousasiat kerrottu oikein vai onko niissä virheitä?
  • Onko kuvattu yrityksen rakenteita??
    • Onko jäsenten roolit jaettu selkeästi?
    • Onko pitch deck jäsennelty järkevällä tavalla?
  • Ilmeneekö tuotoksesta, että yritys ymmärtää oman yrityksensä toiminnasta, sen tuottavuudesta ja potentiaalista menestyä oikeana yrityksenä?

Tuomariston haastattelu

Haastattelussa tuomaristo arvioi seuraavia asioita:

  • Miten yrittäjät kertovat omista kokemuksistaan NY-vuoden aikana? Mitä he ovat oppineet (yksilöinä ja ryhmänä) ja miten he voivat hyödyntää niitä tulevaisuudessa?
  • Onko yrityksellä ollut vuoden aikana tavoitteita? Millaisia haasteita vuoden aikana on ollut ja miten niistä on selvitty? Onko yrityksen jäsenten väliset roolit olleet selkeitä vuoden ajan?
  • Pystyykö yritys kertomaan, minkä lisäarvon yritys tuottaa asiakkailleen? Mitkä ovat yrityksen vahvuudet ja heikkoudet? Pystyykö yritys kertomaan taloudellisista avainluvuistaan (kate ja sen muodostuminen, liikevaihto)? Ketkä ovat yrityksen asiakkaita ja miten heidät tavoitetaan? Mitä yrityksen pitäisi tehdä toisin, jotta se menestyisi oikeana yrityksenä?
  • Millainen on yrittäjien asenne? Millaisia tulevaisuuden suunnitelmia yrittäjillä on? Aikovatko he jatkaa yritystoimintaa myös NY-vuoden jälkeen? Onko yrityksellä selkeä näkemys toiminnan kehittämismahdollisuuksista?

Tuomaristo arvioi finaalissa NY-yrityksen toimintaa sekä oppimista.

Toiminnan arviointi

Innovaatio, arvon tuottaminen, markkinointi

  • Onko NY-yrityksen tuote / palvelu innovatiivinen?
  • Onko NY-yrityksen liikeidea sellainen, joka voi menestyä myös Suomen ulkopuolella?
  • Onko NY-yrityksen markkinointi toteutettu järkevästi?
  • Onko NY-yritys tehnyt markkinatutkimusta tai kysynyt palautetta asiakkailta? Onko tuotetta / palvelua kehitettyä palautteen pohjalta?
  • Mitä markkinointiakanavia NY-yritys käyttää? Miksi valitut kanavat ovat käytössä? Onko kanavien kautta tavoitettu asiakkaita?
  • Jos NY-yritys harjoittaa jälleenmyyntiä, millä tavoilla he tuottavat lisäarvoa omalle asiakkaalleen?
  • Pystyvätkö opiskelijat kertomaan, miksi heidän tuotetta / palvelua tarvitaan? Minkä asiakkaan ongelman se ratkaisee?

Tuote/palvelu, kehittäminen, asiakaslähtöisyys

  • Mistä ajatus on alun perin tullut ja miten ajatus on muuttunut liiketoiminnaksi?
  • Kuka on NY-yrityksen tuotteen/palvelun asiakas?
  • Onko tuote / palvelu mietitty sen potentiaalisen asiakkaan näkökulmasta? Mitä lisäarvoa se tuo asiakkaalle?

Tavoitteellisuus, suunnitelmallisuus ja hallinto

  • Onko NY-yrityksellä selkeä toimintasuunnitelma?
  • Onko NY-yritys asettanut itselleen tavoitteita ja onko niitä seurattu aktiivisesti lukuvuoden aikana?
  • Miten NY-yritys on rakennettu? Onko kaikilla jäsenillä selkeä rooli?
  • Millä tavalla NY-yritys seurasi omia tekemisiään? Oliko käytössä jokin järjestelmä?

Taloudellinen menestys

  • Mitkä ovat NY-yrityksen tärkeimmät taloudelliset avainluvut? Millainen kate tuotteella / palvelulla on?
  • Ymmärtävätkö kaikki NY-yrityksen jäsenet yrityksen taloudesta?
  • Tietääkö NY-yritys ne taloudelliset tekijät, jotka vaikuttavat hintaan ja kustannuksiin?

Liikevaihto ja yrityksen voitto lukuvuoden aikana on huomioitava, sillä se osoittaa yrityksen potentiaalia ja on todistus tehdystä työstä. Yksistään voiton määrällä ei kuitenkaan ole suurta merkitystä, sillä ideat ovat erilaisia ja myös niiden ansaintapotentiaali lukuvuoden aikana saattaa olla asuinpaikasta riippuvainen.

Oppimisen arviointi

Ryhmätyö

  • Ovatko NY-yrityksen jäsenet ymmärtäneet ryhmätyön merkityksen ja yksilön vaikutuksen ryhmän toimintaan?
  • Ovatko kaikki jäsenet aktiivisesti mukana NY-yrityksen toiminnassa?
  • Onko NY-yritys yhdessä ylpeä omasta työstään ja saavutuksistaan?
  • Onko NY-yritys tehnyt yhteistyötä ja verkostoitunut myös muiden toimijoiden kanssa? Esimerkiksi oman alueen yrittäjien kanssa.

Reflektointi ja oman oppimisen arviointi

  • Pystyvätkö NY-yrittäjät kertomaan oppimistaan asioista NY-vuoden aikana?
  • Ovatko NY-yrittäjät oppineet toisiltaan ja tukeneet toisiaan vuoden aikana?
  • Onko NY-yrityksellä ollut haastavia tilanteita lukuvuoden aikana? Miten niistä selvittiin?
  • Onko NY-yritys tehnyt virheitä? Mitä niistä opittiin ja vaikuttiko se yrityksen toimintaan?
  • Onko NY-yritys parantanut tekemistään vuoden aikana?

Esiintyminen ja vuorovaikutus

  • Onko NY-yrityksen esiintyminen vakuuttavaa?
  • Onko NY-yrittäjillä havaittavissa yrittäjämäistä asennetta?
  • Onko NY-yrityksen vuorovaikutus selkeää?

SM-kilpailun osalta ikäraja tulee suoraan Euroopan mestaruuskisojen ikärajoista. JA Europen virallinen linjaus on:

Achievers representing their Companies in the competition must be at least 15 years old and no more than 21 years old on the 31st of July of the year of participation. Younger or older students will be automatically asked to withdraw from the competition.

Tämän vuoksi NY-yrityksissä, jotka haluavat kilpailla Suomen parhaan NY-yrityksen tittelistä ja pääsystä EM-kisoihin, ei voi olla alle 15-vuotiaita tai yli 21-vuotiaita kilpailuun osallistujia.

**

EM-finaalissa toisen asteen osallistujille alaikäraja on 15 vuotta ja yläikäraja on 21 vuotta. Jos NY-yrityksessä on jäsen, joka on ala- tai yli-ikäinen, rajoittaa se mahdollisuutta päästä EM-kisoihin.

Jos NY-yritys haluaa kilpailla pääsystä EM-finaaliin, ei kyseinen henkilö voi osallistua yrityksen toimintaan finaalissa millään tasolla. Hän on vierailijana tapahtumassa, jolle avoimia tilaisuuksia ovat messut ja yritysesittelyt. Hän ei voi kuitenkaan esittäytyä tapahtumassa NY-yrityksenne edustajana.

NY-yritys voi osallistua finaaliin kaikkien jäsenten kanssa riippumatta iästä, mutta tällöin NY-yritys ei voi päästä edustamaan Suomea Euroopan mestaruuskisoissa. Kaikissa muissa kategorioissa NY-yritys on silti mukana.

KORKEA-ASTE | JA ENTERPRISE OF THE YEAR 2020

Enterprise of the Year -kilpailu on pääpalkinto korkea-asteen NY-yrityksille. Kilpailun voittaja edustaa Suomea Vuosi yrittäjänä -ohjelman korkeakoulujen EM-kilpailuissa Kreikassa 24.-27.6.2020.

  1. Ennakkoon palautettava pitch deck (suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi)
  2. Tuomariston haastattelu (suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi)
  • Throughout the judging process, the judges think of themselves as potential investors or partners in the company and the team that participates in the final.
  • Judges evaluate the learning or the whole team during the program and the change this experience has had to every member of the team.
  • In company point of view the main aspect judges look at is the Value (Financial, cultural or social) each start-up is creating and its potential to grow and the team behind the idea. Is the idea viable, has the team learned during the year and has the team showed a commitment to deliver their promises?
  • The company who has met the formal criteria and received the best scores from highest number of judges will win the final.

Virallisen tuomariston kriteeristön voit ladata täältä (in English).

Korkea-asteen SM-kilpailun osalta ikäraja tulee suoraan Euroopan mestaruuskisojen ikärajoista. JA Europen virallinen linjaus on:

Achievers representing their Companies in the competition must be at least 18 years old and maximum 30 years old on the date of the competition. Younger or older students may not participate in any part of the competition.

Tämän vuoksi korkea-asteen NY-yrityksissä, jotka haluavat kilpailla Suomen parhaan NY-yrityksen tittelistä ja pääsystä EM-kisoihin, ei voi olla yli 30-vuotiaita kilpailuun osallistujia.

**

EM-finaalissa yläikäraja on 30 vuotta. Jos NY-yrityksessä on jäsen, joka on yli-ikäinen, rajoittaa se mahdollisuutta päästä EM-kisoihin.

Jos NY-yritys haluaa kilpailla pääsystä EM-finaaliin, ei kyseinen henkilö voi osallistua yrityksen toimintaan finaalissa millään tasolla. Hän on vierailijana tapahtumassa, jolle avoimia tilaisuuksia ovat messut ja yritysesittelyt. Hän ei voi kuitenkaan esittäytyä tapahtumassa NY-yrityksenne edustajana.

NY-yritys voi osallistua finaaliin kaikkien jäsenten kanssa riippumatta iästä, mutta tällöin NY-yritys ei voi päästä edustamaan Suomea Euroopan mestaruuskisoissa. Kaikissa muissa kategorioissa NY-yritys on silti mukana.

SIGNATURE PALKINNOT

#HUOMISENTEKIJÄT - PARAS PERUSASTE

Kuntarahoitus on Nuori Yrittäjyys ry:n pääyhteistyökumppani, joka palkitsee Uskalla Yrittää -finaalin parhaan perusasteen yrityksen #Huomisentekijät-palkinnolla. Palkinnon saa yritys, jonka liikeidea ajankohtainen ja yhteiskunnallisesti merkityksellinen.

Tässä kategoriassa kokonaisuus ratkaisee: #Huomisentekijät-yritys on innovatiivinen ja tulevaisuusorientoitunut, ja sen tekijöillä on innokas yrittäjämäinen asenne ja halu tehdä yhteiskunnallisesti merkittäviä asioita

#Huomisentekijät -kilpailu on tarkoitettu perusasteen NY-yrityksille. Kilpailuun ei ole erillistä ilmoittautumista, vaan kaikki perusasteen NY-yritykset ovat mukana kilpailussa.

Tässä kategoriassa kokonaisuus ratkaisee: #Huomisentekijät-yritys on innovatiivinen ja tulevaisuusorientoitunut, ja sen tekijöillä on innokas yrittäjämäinen asenne ja halu tehdä yhteiskunnallisesti merkittäviä asioita.

Tuomaristo kiinnittää arvioinnissa huomiota seuraaviin asioihin:

Liikeidea ja liiketoimintamalli 

  • Liikeidea on mielenkiintoinen, tärkeä ja ajankohtainen.
  • Idealle on ottajia, eli asiakkaita ja sille on kysyntää.
  • Yrityksen tuote/palvelu on toteutettu innovatiivisesti.
  • Yritys on tunnistanut tärkeimmät asiakaskohderyhmät.
  • Yritys osaa kertoa, miksi tuotetta / palvelua tarvitaan ja minkä asiakkaan ongelman se ratkaisee.
  • Yritys on tunnistanut ja ottanut käyttöön myynnin ja markkinoinnin kanavia ja osaa perustella, miksi valitut kanavat ovat käytössä.
  • Liikeidea on mietitty sen potentiaalisen asiakkaan näkökulmasta ja yritys osaa kertoa, mitä lisäarvoa se tuo asiakkaalle.

Tavoitteellisuus ja suunnitelmallisuus

  • Yrityksellä on ollut selkeä toimintasuunnitelma, jonka mukaan toimintaa on kehitetty.
  • Yritys asettanut itselleen tavoitteita ja seurannut niitä aktiivisesti toiminnan ajan.

Talous

  • Yritys ymmärtää toiminnan tärkeimmät taloudelliset avainluvut.
  • Yritys osaa kertoa, millainen kate tuotteella / palvelulla on.
  • Yritys osaa tunnistaa ne taloudelliset tekijät, jotka vaikuttavat hintaan ja kustannuksiin.

Oppiminen ja vuorovaikutus

  • Yrityksen jäsenet osaavat kertoa oppimistaan asioista NY-yrityksen aikana.
  • Yritys osaa kertoa koetuista haasteista ja miten niistä on selvitty.
  • Yrityksen jäsenet tunnistavat paremmin omia vahvuuksia ja taitojaan.
  • Yrityksen esiintyminen ja vuorovaikutus on vakuuttavaa.
  • Yrityksen jäsenet toimivat yrittäjämäisesti ja osoittavat erinomaista yrittäjämäistä asennetta.

Voittajatiimi palkitaan kahden päivän lipuilla Tubecon 2020 -livetapahtumaan. Tiimi saa myös henkilökohtaisen sparraussession Jennysvoices-kanavalla tubettavan Jenny Pitkäsen kanssa oman yrityksensä markkinoinnin tueksi – tai jos yritys ei jatka toimintaansa, voittajien oman some-profiilin vahvistamiseen. Jenny on itse aloittanut uransa haaveammattinsa parissa Nuori Yrittäjyys -toiminnan ja Vuosi yrittäjänä -ohjelman innostamana.

KESTÄVÄ IDEA - PARAS LUKIO

Handelsbankenin toimintamahdollisuudet ja menestys markkinoilla perustuvat asiakkaiden, yleisön ja viranomaisten luottamukseen. Kestävä kehitys ja vastuullinen yritystoiminta ovat osa Handelsbankenin kulttuuria ja toimintatapaa. Handelsbanken on Nuori Yrittäjyys ry:n yhteistyökumppani ja palkitsee Uskalla Yrittää -finaalissa parhaan lukioyrityksen, jonka liikeidea huomioi kestävän kehityksen.

Kestävä kehitys on maailmanlaajuisesti, alueellisesti ja paikallisesti tapahtuvaa jatkuvaa ja ohjattua yhteiskunnallista muutosta, jonka päämääränä on turvata nykyisille ja tuleville sukupolville hyvät elämisen mahdollisuudet. Kestävässä kehityksessä otetaan huomioon ekologinen kestävyys, taloudellinen kestävyys ja sosiaalinen & kulttuurinen kestävyys.

Kestävä Idea -kilpailu on tarkoitettu lukioiden NY-yrityksille. Kilpailuun ei ole erillistä ilmoittautumista, vaan kaikki lukioiden NY-yritykset ovat mukana kilpailussa.

Tuomaristo kiinnittää arvioinnissa huomiota seuraaviin asioihin:

  • Onko liikeidea (palvelu/tuote) itsessään kestävä?
  • Onko yritys tehnyt tietoisia kestäviä valintoja tuotannossa ja toiminnassa?
  • Käytetäänkö kestävyyttä markkinoinnin ja myynnin edistämiseen?
  • Pystyykö yritys sovittamaan yhteen kannattavuuden ja kestävyyden?
  • Onko yritys ottanut toiminnassa huomioon yhden tai useamman YK:n kestävän kehityksen tavoitteen?

Näiden lisäksi tuomaristo arvioi toimintaa yleisillä kriteereillä:

  • Onko yritys asettanut itselleen tavoitteita ja onko niitä seurattu aktiivisesti?
  • Onko tuote / palvelu mietitty potentiaalisen asiakkaan näkökulmasta? Mitä lisäarvoa se tuo asiakkaalle? Minkä asiakkaan ongelman se ratkaisee?
  • Mitkä ovat NY-yrityksen tärkeimmät taloudelliset avainluvut? Millainen kate tuotteella / palvelulla on? Ymmärtävätkö kaikki NY-yrityksen jäsenet yrityksen taloudesta?

Kilpailussa on 500 euron rahapalkinto, joka myönnetään voittavalle NY-yritykselle.

NY-yrityksen tulee laskuttaa palkintosumma Nuori Yrittäjyys ry:ltä finaalin jälkeen, kuitenkin 15.5.2020 mennessä.

TEKIJÖIDEN TAKANA – PARAS AMMATILLINEN

Fennia uskoo siihen, että yhdessä pääsee pidemmälle kuin yksin. Siksi Fennia seisoo tekijöiden takana, tänään ja tulevaisuudessa. Fennia turvaa kaiken, mikä on sinulle tärkeää, jotta sinä voit keskittyä omien unelmiesi toteuttamiseen. Nuori Yrittäjyys ry ja Fennia yhdessä haluavat antaa seuraavan sukupolven muutoksentekijöille, innovaattoreille ja johtajille yrittäjyyden avaintaitoja.

Fennia palkitsee Uskalla Yrittää -finaalissa parhaan ammatillisen koulutuksen yrityksen, joka ottaa yritystoiminnassa huomioon sosiaaliset vaikutukset, taloudellisen kannattavuuden ja innovaation, unohtamatta erinomaista käytännön toteutusta. Toimintaa tarkastellaan sekä nykyhetken että tulevaisuuden näkökulmasta.

Tekijöiden takana -kilpailu on tarkoitettu ammatillisen koulutuksen NY-yrityksille. Kilpailuun ei ole erillistä ilmoittautumista, vaan kaikki ammatillisen koulutuksen NY-yritykset ovat mukana kilpailussa.

Tuomaristo kiinnittää arvioinnissa huomiota seuraaviin asioihin:

  • Sosiaaliset vaikutukset
    • Miten liiketoiminta auttaa paikallista yhteisöä?
    • Onko toiminnalla potentiaalia työllistää muita alueella?
    • Onko toiminnassa hyödynnetty paikallisia yhteistyökumppaneita ja tuottajia?
    • Tekeekö yritys yhteistyötä muiden alueellisten toimijoiden kanssa?
  • Vahva taloudellinen tulos
    • Onko yrityksen idea kannattava?
    • Onko yrityksellä potentiaalia kasvaa ja työllistää ihmisiä pitkällä aikavälillä?
  • Innovatiivisuus
    • Onko yrityksen liikeidean käytännön toteutus innovatiivinen?
    • Onko yrityksen toiminnassa kokeiltu asioita ja yritetty tehdä asioita eri tavalla kuin muut?

Näiden lisäksi tuomaristo arvioi toimintaa yleisillä kriteereillä:

  • Onko yritys asettanut itselleen tavoitteita ja onko niitä seurattu aktiivisesti?
  • Onko tuote / palvelu mietitty potentiaalisen asiakkaan näkökulmasta? Mitä lisäarvoa se tuo asiakkaalle? Minkä asiakkaan ongelman se ratkaisee?
  • Mitkä ovat NY-yrityksen tärkeimmät taloudelliset avainluvut? Millainen kate tuotteella / palvelulla on? Ymmärtävätkö kaikki NY-yrityksen jäsenet yrityksen taloudesta?

Kilpailussa on 500 euron rahapalkinto, joka myönnetään voittavalle NY-yritykselle.

NY-yrityksen tulee laskuttaa palkintosumma Nuori Yrittäjyys ry:ltä finaalin jälkeen, kuitenkin 15.5.2020 mennessä.

UNELMAT ELOSSA – PARAS KORKEA-ASTE

Elo on suuri suomalainen työeläkevakuuttaja. Elo huolehtii, että sen asiakkaat saavat ansaitsemansa eläkkeet. Elo auttaa asiakkaitaan menestymään ja vastaamaan muuttuvan työelämän haasteisiin.

Suomalaisista yrityksistä joka kolmas ja yrittäjistä noin 40 prosenttia on valinnut Elon työeläkekumppanikseen. Elo vastaa tällä hetkellä noin 520 000 työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä, huolehtii 240 000 eläkkeensaajasta ja noin 25 miljardin euron sijoitusomaisuudesta.

Elo on Nuori Yrittäjyys ry:n pääyhteistyökumppani ja he palkitsevat finaalissa parhaan korkea-asteen yrityksen, joka osoittaa yrittäjähenkisyyttä ja paloa yrittäjyyttä kohtaan.

Unelmat Elossa -kilpailu on tarkoitettu korkea-asteen NY-yrityksille. Kilpailuun ei ole erillistä ilmoittautumista, vaan kaikki korkeakoulujen NY-yritykset ovat kilpailussa mukana.

Unelmat Elossa -kilpailussa etsitään NY-yritystä, joka on tuomariston mielestä kehittänyt liikeidean, jolla on potentiaalia menestyä oikeana yrityksenä ja liikeidean ympärille on rakennettu selkeä liiketoimintamalli.

Paras korkea-asteen yritystä etsiessä tuomaristo kiinnittää huomiota seuraaviin asioihin:

  • Ongelma & ratkaisu
    • Yritys on tunnistanut ongelman ja tarjoaa siihen ratkaisun, joka eroaa kilpailijoista.
    • Yritys on kehittänyt vähintään MVPn (minimum viable product) tai prototyypin.
  • Liiketoimintamalli
    • Yritys tuottaa lisäarvoa asiakkaalle ja yritys on tunnistanut tärkeimmät asiakaskohderyhmänsä.
    • Yrityksen liiketoimintamalli on selkeä ja yrityksessä on potentiaalia kasvaa isommaksi liiketoiminnaksi.
    • Yritys ymmärtää toiminnan tärkeimmät taloudelliset avainluvut ja osaa kertoa, millainen kate tuotteella / palvelulla on.
  • Tavoitteellisuus ja suunnitelmallisuus
    • Yrityksellä on ollut selkeä toimintasuunnitelma, jonka mukaan toimintaa on kehitetty.
    • Yritys asettanut itselleen tavoitteita ja seurannut niitä aktiivisesti toiminnan ajan.
    • Yritys esittelee konkreettisia toimia todellisen ja kestävän liiketoiminnan varmistamiseksi. Esimerkiksi johtajuus, rekrytointi, päätöksenteko ja operatiivinen toiminta.
  • Yrittäjähenkisyys ja tulevaisuus
    • Yritys toimii yrittäjämäisesti ja osoittaa erinomaista yrittäjämäistä asennetta.
    • Yrityksellä on tulevaisuuden suunnitelma yritystoiminnan kehittämiseksi ja toiminnan seuraavat askeleet mietittynä.

Kilpailussa on 500 euron rahapalkinto, joka myönnetään voittavalle NY-yritykselle yritystoiminnan kehittämiseen.

NY-yrityksen tulee laskuttaa palkintosumma Nuori Yrittäjyys ry:ltä finaalin jälkeen, kuitenkin 15.5.2020 mennessä.

TAALERI LUOLA

Taaleri on Nuori Yrittäjyys ry:n pääyhteistyökumppani ja Uskalla Yrittää -finaalissa on erityiskategoria, Taaleri Luola, jossa palkitaan kehityskelpoisia ja innovatiivisia liikeideoita.

Taaleri Luola -kilpailu on avoin kaikille NY-yrityksille kouluasteesta riippumatta. Kilpailussa ovat mukana kaikki finaalin yritykset. Kilpailussa valitaan kolme voittajaa.

Tuomaristo arvioi seuraavia asioita kilpailussa:

Idea

  • Lisäarvo asiakkaalle
  • Kilpailuetu
  • Ajoitus

Tiimi

  • Monipuolinen osaaminen
  • Into, kyky ja motivaatio
  • Tiimihenki

 Toteutus

  • Pääomien tarve
  • Osaaminen

Kasvu/kasvupotentiaali

  • Markkinan koko ja kasvunäkymät
  • Skaalautuvuus
  • Kasvusuunnitelmat

Esitys

  • Selkeys ja ymmärrettävyys
  • Sisältö, joka vetoaa sekä järkeen että tunteeseen
  • Tiimin innostus ja esiintymistaidot

Kilpailussa valitaan kolme voittajaa, jotka saavat seuraavat rahapalkinnot:

  1. SIJA: 2000 euroa yritystoiminnan kehittämiseen.
  2. SIJA: 1000 euroa yritystoiminnan kehittämiseen.
  3. SIJA: 700 euroa yritystoiminnan kehittämiseen.

Kilpailun voittajille järjestetään mahdollisuuksien mukaan sparrauspäivä syksyllä 2020.

CARE FOR AMBITION

SEB on johtava pohjoismainen rahoituspalveluiden tarjoaja. Pankin toimintaa ohjaa ajatus, jonka mukaan luovuus ja innovatiivisuus ovat avaintekijöitä paremman maailman rakentamisessa. SEB on Nuori Yrittäjyys ry:n pääyhteistyökumppani.

Uskalla Yrittää -finaalissa SEB palkitsee innovatiivisen ja kunnianhimoisen toisen asteen NY-yrityksen Care for Ambition-palkinnolla.

Care for Ambition -kilpailu on tarkoitettu toisen asteen NY-yrityksille. Kilpailuun ei ole erillistä ilmoittautumista, vaan kaikki toisen asteen NY-yritykset ovat kilpailussa mukana.

Care for Ambition -kilpailussa etsitään NY-yritystä, joka osoittaa kunnianhimoa, tahdonvoimaa ja päämäärätietoisuutta heidän yritystä kohtaan. Tekemisen taustalla on tiimi, joka toimii yhdessä ja rohkeasti liikeideaansa kehittäen.

Tuomaristo kiinnittää arvioinnissa huomiota seuraaviin asioihin:

  • Yrityksen liikeidea tai toteutus on innovatiivinen ja sillä on selkeä liiketoiminta- ja markkinointisuunnitelma.
  • Yrityksen taustalla on kunnianhimoinen ja dynaaminen tiimi. Tiimi osoittaa kipinää yrittäjyyttä kohtaan.
  • Liikeideassa on otettu huomioon vastuullisuus ja digitaaliset mahdollisuudet.

Näiden kriteereiden lisäksi tuomaristo arvioi yrittäjien oppimista ohjelman aikana: millaisia haasteita on ollut toiminnan aikana ja miten niistä on selvitty.

Kilpailussa on 500 euron rahapalkinto, joka myönnetään voittavalle NY-yritykselle yritystoiminnan kehittämiseen. Tämän lisäksi voittajatiimi pääsee osallistumaan Nuori Yrittäjyys ry:n Job Shadow -päivään lokakuussa 2020 ja seuraamaan SEB:n asiantuntijoita päivän ajan.

NY-yrityksen tulee laskuttaa palkintosumma Nuori Yrittäjyys ry:ltä finaalin jälkeen, kuitenkin 15.5.2020 mennessä.

YRITTÄMISEN ARVOINEN IDEA

OP:n tehtävänä on edistää omistaja-asiakkaiden ja toimintaympäristön kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. Toimintaamme ohjaavat arvot: ihmisläheisyys, vastuullisuus ja yhdessä menestyminen.

Unelmista syntyy yrittäjiä ja haluamme tehdä yrittäjistä onnistujia. Meille kaikki yrittäjätarinat ovat tärkeitä. Olemme yrityksesi tukena niin verkossa kuin paikallisestikin, jotta sinä voit keskittyä olennaiseen.

OP on Nuori Yrittäjyys ry:n pääyhteistyökumppani ja Uskalla Yrittää -finaalissa palkitsee parhaan yrityksen, jossa on 1-2 NY-yrittäjää.

Yrittämisen arvoinen idea -kilpailu on tarkoitettu kaikille NY-yrityksille, joissa on 1-2 jäsentä. Kilpailuun ei ole erillistä ilmoittautumista, vaan kaikki NY-yritykset ovat kilpailussa mukana.

Tuomaristo kiinnittää arvioinnissa huomiota seuraaviin asioihin:

  • Yritys osaa selkeästi kertoa ja perustella omat vahvuutensa ja osaamisensa ja miten on hyödyntänyt niitä omassa yritystoiminnassa.
  • Yrityksen liikeidealle on ottajia, eli asiakkaita ja sille on kysyntää, joka on todistettu myynnillä.
  • Yrityksellä on suunnitelma ja halu jatkaa yritystoimintaa myös Vuosi yrittäjänä -ohjelman jälkeen jossain muodossa.
  • Yrityksessä on 1-2 jäsentä.

Kategorian voittaja pääsee osallistumaan Slush -tapahtumaan 19.-20.11.2020. Lisäksi voittaja saa oman mentorin tapahtumaan valmistautumista varten, jotta hän pystyy hyödyntämään tapahtuman annin omassa yritystoiminnassaan.

EIT KIERTOTALOUSINNOVAATIO

Nuori Yrittäjyys ry on mukana kansainvälisessä Young Innovators -projektissa, jonka rahoittajana on EIT RawMaterials. Uskalla Yrittää -finaalissa palkitaan korkea-asteen NY-yritys, joka on ottanut toiminnassaan huomioon kiertotalouden erilaiset elementit.

Kilpailu on tarkoitettu korkea-asteen NY-yrityksille. Kilpailuun ei ole erillistä ilmoittautumista, vaan kaikki finaalin korkea-asteen NY-yritykset ovat mukana kilpailussa. Kilpailussa ei ole ikärajaa.

Tuomaristo kiinnittää arvioinnissa huomiota seuraaviin asioihin:

  • Kiertotalous
    • Ideat, joissa tarkastellaan tuotteen tai palvelun koko arvoketjua ja elinkaarta, kuten suunnittelu, toimitus ja / tai valmistus sekä vastuullinen kulutus ja / tai kierrätys.
  • Kestävän tulevaisuuden rakentaminen
    • Etsimme ideoita, joissa käytetään suunnittelua tai luovaa ajattelua älykkäiden ratkaisujen kehittämiseen kestävyyden kannalta, etenkin sellaisia, joissa otetaan huomioon resurssitehokkuus tai tuotteen korvaaminen toisella.
  • Mahdollinen arvojen muuttaminen
    • Ideat, joilla on kunnianhimoinen tai luova konsepti ja joiden yhteiskunnalliset tai ympäristövaikutukset ovat erityisen merkittäviä.
  • Liiketoimintamahdollisuudet
    • Tarkastellaan markkinoiden kokoa ja onko idealla kilpailuetuja sekä taloudellisia menestysmahdollisuuksia.
  • Esityksen ja esittelyn laatu
    • Etsimme dynaamisia, luovia, kiinnostavia ja tehokkaita tiimejä, jotka osaavat viestiä ajatuksensa eteenpäin.

Kilpailussa on 500 euron rahapalkinto, joka myönnetään voittavalle NY-yritykselle yritystoiminnan kehittämiseen.

NY-yrityksen tulee laskuttaa palkintosumma Nuori Yrittäjyys ry:ltä finaalin jälkeen, kuitenkin 15.5.2020 mennessä.

MUUT PALKINNOT

TYKÄTYIN SOME

Tykätyin some -kilpailussa NY-yritykset keräävät tykkäyksiä ja ihastuksia omalle tiimikuvalleen. Kilpailu on mahdollisuus levittää sanomaa oman tiimin osallistumisesta Uskalla Yrittää -finaaliin. Kilpailun voittaa yritys, joka kerää eniten luonnollisia tykkäyksiä ja ihastuksia omalle kuvalleen Nuori Yrittäjyys ry:n tapahtuma-albumissa.

Tykätyin some -kilpailu on avoin kaikille NY-yrityksille kouluasteesta riippumatta. Kilpailuun osallistutaan palauttamalla tiimikuva (kts. ennakkotehtävä täällä) 5.4.2020 mennessä. Kilpailu on kaikille kouluasteille yhteinen.

Nuori Yrittäjyys ry julkaisee Facebookissa kuva-albumin, jossa on esitelty kaikki finalistit. Kuva-albumi julkaistaan 8.4.2020 ja tykkääminen on mahdollista 22.4.2020 kello 23:59 asti. Kilpailun voittaa NY-yritys, jolla on eniten luonnollisia tykkäyksiä ja ihastuksia omalla kuvallaan. Maksettu mainonta kuvalle ei ole sallittua, mutta kuvan saa jakaa myös muihin sosiaalisen median palveluihin.

Kilpailuajan umpeuduttua Nuori Yrittäjyys ry tarkistaa, millä NY-yrityksellä on eniten tykkäyksiä ja ihastuksia kuva-albumin kuvissa.

Kilpailussa on 300 euron rahapalkinto, joka myönnetään voittavalle NY-yritykselle.

NY-yrityksen tulee laskuttaa palkintosumma Nuori Yrittäjyys ry:ltä finaalin jälkeen, kuitenkin 15.5.2020 mennessä.

Back To Top