skip to Main Content

Följande material måste lämnas in före evenemanget:

  • En beskrivning av företaget för Våga vara företagsam -webbsidan, senast 5.4.2020.
  • En bild av företaget för tävlingen i sociala medier senast 5.4.2020.
  • Pitch deck om UF-företaget senast 5.4.2020.
  • En fil som används vid presentationen av företaget. Filen ska lämnas in senast 16.4.2020.

Beskrivning av UF-företaget

På evenemangets webbplats kommer det en sammanfattning av alla UF-företag som tagit sig till Våga vara företagsam -finalen.

För sammanfattningen ska alla UF-företagen skicka in en kort beskrivning av vad företaget gör och vad som gör det. Idén är inte att skriva en ny affärsplan för alla att se, utan en kort beskrivning av affärsidén. Sammanfatta också i en mening, en s.k. one-liner, vad som gör UF-företaget intressant.

Skicka samtidigt in UF-företagets logo i PNG, JPG eller JPEG-format.

Returnera beskrivningen och de övriga uppgifterna via blanketten nedan.

> Gå till returneringssidan

En bild på företaget (teamen)

Som en tävling i finalen är sociala medians presens. I tävlingen samlar UF-företagen gilla-markeringar för sin egen bild. Ung Företagsamhet rf publicerar ett bildalbum av alla finalister på Facebook. Albumet publiceras 8.4.2020 och gillandet är möjligt tills 22.4.2020 klockan 23:59.

> Gå till returneringssidan

Pitch deck

Finaaliin osallistuvat NY-yritykset tuottavat pitch deckin omasta yrityksestä. Pitch deck on 10-20 dian Powerpoint -esitys yrityksestä, joka kokoaa yhteen tärkeimmät tiedot yrityksestä ja sen toiminnasta.

Tuotoksen avulla NY-yritys näyttää pystyvänsä tuottamaan kirjallisen dokumentin yrityksestään, jonka avulla he saavat lukijan kiinnostumaan yrityksestä ja sen toiminnasta. Pitch deckin voi tuottaa suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi.

Kilpailun tuomaristo tutustuu tuotoksiin ennen finaalia.

> Siirry palautussivulle tästä

Företagspresentation

I finalen håller varje UF-företag en fyra minuter lång presentation av sitt företag. Om företaget under presentationen använder en PowerPoint-presentation eller motsvarande (Prezi, PDF, Sway) ska materialet skickas till evenemangsteamet. I presentationerna ska man använda de vanliga Windows-fonterna så att presentationerna visas på rätt sätt på de datorer som används under finalen.

I företagspresentationen sammanställs företagets viktigaste erfarenheter och prestationer från UF-året. I presentationen ska man berätta om medgångar och motgångar – vad man har lärt sig av misstagen och vad man har åstadkommit. Kom ihåg att berätta om era inlärningserfarenheter under året. En företagspresentation är inte en produktpresentation.

Företagspresentationen kan exempelvis ha följande struktur:

  • Inledning och presentation
  • Beskrivning av affärsidén, dess styrkor och konkurrensfördelar
    • Mitä lisäarvoa tuotatte asiakkaallenne? Minkä asiakkaan ongelman tuote/palvelu ratkaisee?
    • Mikä on yrityksenne unique selling point?
    • Mikä on yrityksen liiketoimintamalli? Kuka on asiakas? Miten asiakkaat tavoitetaan? Miten tuote/palvelu on hinnoiteltu? Ketkä ovat yrityksen tärkeimmät kilpailijat?
    • Millaista osaamista yrityksessä on?
  • Beskrivning av UF-året
    • Med- och motgångar
    • Vad ni har lärt er under året, hurdana tankar UF-året har väckt hos er?
    • Miten yrityksenne toiminta on kehittynyt vuoden aikana?
  • UF-företagets ekonomi
  • UF-företagets framtid
  • Avslutning

Sammanfattning:

  • En fyra minuter lång företagspresentation, där UF-företagarna ger en tydlig helhetsbild av företaget och dess möjligheter.
  • I sin presentation får deltagarna använda Powerpoint-, Prezi- eller PDF-presentationer eller andra visuella hjälpmedel, men det är förbjudet att använda sig av andra icke ”live”-uppträdanden
  • UF-företag kan använda kort video, men det tillhörs till fyra minuter.
  • Innehållsmässigt lönar det sig att beskriva vad företaget gör, varför det är verksamt, om verksamheten gett resultat och vad ni har lärt er.
  • Presentationsspråk:
    • Grundskola och andra stadiet sker presentationen på finska, svenska eller engelska.
    • Högskola sker presentationen på engelska.

> Gå till returneringssidan

Back To Top